Hjem / Skip Navigation LinksNyheder og medier / Nyheder / Nyhedsarkiv

COWI skal rådgive på Cityringen

Stationerne på den nye Cityring vil ligne metroens stationer, som her på Kongens Nytorv.
Sammen med de internationale rådgivere ARUP og SYSTRA får COWI rådgiveransvaret for alle bygge- og anlægsarbejder på Cityringen under København.

I et joint venture med den engelske rådgiver ARUP og franske SYSTRA har COWI indgået kontrakt med Ørestadsselskabet I/S om rådgivningen på alle bygge- og anlægsarbejder for Københavns nye Cityring. Opgaven omfatter bl.a. 15 km borede tunneler og 17 stationer.

10 minutter til tog for alle

Københavns Cityring bliver en udvidelse af den nuværende Metro og kommer til at løbe i en tunnel under City, brokvartererne og Frederiksberg. Cityringen betyder at cirka 85 procent af alle boliger, arbejds- og studiepladser i de tætte bydele vil ligge inden for 600 meters afstand af en Metro eller S-togsstation.

Kunden bag projektet er Ørestadsselskabet I/S. Opgaven for COWI, ARUP og SYSTRA løber over 11 år frem til Cityringen er færdig og skal tages i brug i 2018. I første omgang skal joint venturet udfærdige det udbudsprojekt, der skal danne grundlag for at tilknytte en entreprenør.

Danmarks rådgiver på borede tunneler

I projektet kan COWI bl.a. trække på sin erfaring med borede tunneler og metroanlæg fra Københavns Metro og anlægget af en fire km lang fjernvarmetunnel under hovedstaden.

"Cityringen er det største anlægsprojekt i Danmark lige nu, så selvfølgelig betyder det utrolig meget for os at vinde det. Samtidig befæster vi vores stilling som den eneste danske rådgiver, der projekterer borede tunneler," siger afdelingschef Michael Bindseil, COWI.

Projektet bliver meget tværfagligt og kommer til at beskæftige medarbejdere fra stort set alle dele af COWI.

Af Janne Toft Jensen
Publiceret: 11.10.2007

SIDST OPDATERET: 13.09.2013