Hjem / Skip Navigation LinksNyheder og medier / Nyheder / Bro-, tunnel- og vandbygning

Skt. Petersborg vil bygge verdens bredeste borede tunnel

Foto: NCC
Når Orlovsky-tunnellen står færdig i 2016 vil den med sine 19 meter i diameter være verdens bredeste borede tunnel.

En specialdesignet tunnelboremaskine er nødvendig for at kunne udgrave Orlovsky tunnelen med en diameter på 19 m i Skt. Petersborg, Rusland. COWI er blevet valgt som ingeniør til at undersøge tunnelprojektets dokumentation og udføre en uafhængig evaluering af projektet, før anlægsarbejdet påbegyndes i slutningen af 2011.

Hver nat i de isfrie måneder fra marts til november hæver Skt. Petersborg sine 22 vindebroer, så der er åbne sejlruter for skibene hele vejen til Moskva.

De hævede broer er et smukt syn i "Nordens Venedig", men de udgør også et trafikalt irritationsmoment for biler og lastbiler, som kun har få muligheder for at krydse floderne i Ruslands andenstørste by.

Åben døgnet rundt

Den nye Orlovsky tunnel er designet til at mindske trafikpropper. Med en længde på lidt over 1 km vil den borede tunnel tillade trafikken at passere frit igennem, uden at skibsfarten på Nevafloden forstyrres. Det forventes, at omkring 60.000 køretøjer vil benytte tunnellen dagligt, når den sættes i drift i 2016.

Tunnellens ejere, Neva Ltd Concession Company og Skt. Petersborg kommune, har valgt COWI som ingeniør på projektet, som har en anslået værdi af RUB 44,7 milliarder (EUR 1,1 milliard).

Morten Faurschou, COWIs projektleder på projektet, fortæller, at COWIs specialister allerede er i gang med at gennemgå planen for konstruktionen, kommentere på resultater af geologiske og hydrologiske undersøgelser, samt udføre uafhængige konstruktionsberegninger og godkende projektering af tunnellens ventilationssystem.

Stram tidsfrist

Projektet har prestige for alle involverede parter, tilføjer han, eftersom tunnellens bredde på 19 m gør den til verdens bredeste.

Projekteringen af de tilhørende landkonstruktioner, som omfatter kæmpe skakter til brug for indsætning og udtagning af tunnelboremaskine samt de 15-50 m dybe udgravninger, der er nødvendige for en "cut and cover" tunnel, vil også blive gransket af COWI.

"Orlovsky tunnelen er en enorm investering for Rusland og for Skt. Petersborg," siger Morten Faurschou. "Vores opgave er at fungere som en uafhængig part og sikre kvalitet i designet."

Ifølge Morten Faurschou vil COWI i slutningen af marts 2011 have undersøgt bygherrens dokumentation og udført en analyse for at sikre, at koncessionsaftalen overholdes. Hvis alt går efter planen, påbegyndes byggearbejderne i slutningen af året.

En by i Rusland

Morten Faurschou tilføjer, at Orlovsky er af ekstra stor værdi for COWI, fordi opgaven markerer virksomhedens første store tunnelprojekt i Rusland.

Heldigvis har COWI kunnet trække på medarbejderne på kontorerne i Moskva og Litauen, hvad angår sproglig assistance på projektet.

Af Uzi Frank

Publiceret: 15.02.2011

SIDST OPDATERET: 12.01.2015