Hjem / Skip Navigation LinksNyheder og medier / Nyheder / Økonomi, management og planlægning

Ph.d skal udvikle metode til digital kortlægning af jernbaneudstyr

Foto: cowi

​Det går stærkt for efterspørgslen på præcise kortlægninger af bl.a. jernbaneudstyr - så stærkt, at de gængse manuelle metoder ikke kan følge med. Det skal en ny erhvervs-ph.d. nu finde en innovativ løsning på.

16.02.2017

Hvorfor sende en medarbejder flere hundrede kilometer ud i landskabet for at registrere skilte, køresignaler m.m., bl.a. af hensyn til vedligeholdelsesplaner, hvis det kan gøres både hurtigere, billigere og mere præcist med sensorteknologi?

I samarbejde med Datalogisk Institut, Kbh. Universitet, er Søren Andersen vejleder for Georgios Karagiannis på en erhvervs-ph.d., som skal levere en automatisering af processen.

“Vi oplever en stigende efterspørgsel på kortlægning af jernbanenettet, og vi ser et stort potentiale for en digital løsning, så vi kan tilbyde kunden en mere effektiv og præcis ydelse. Samtidig vil det frigøre tid hos de medarbejdere, som i dag indsamler data manuelt. Tid de kan bruge til andre og mere værdiskabende opgaver i COWI, ” siger Søren Andersen, der ligesom Georgios Karagiannis er ansat i COWI Mapping. 

Milliardstort marked

Alene i Storbritannien har operatørerne investeret omkring 100 millioner Dkr i kortlægning af udstyr på vej-, forsynings- og jernbanenet, og ifølge COWIs markedsundersøgelser er forventningen, at det europæiske marked vil vokse til flere milliarder Dkr de kommende år.

“Det nuværende marked består primært af store jernbaneoperatører og vi forventer, at markedet vil accelerere i takt med, at jernbanedriften varetages af stadig større og flere organisationer som følge af krav til rationalisering og øget effektivitet. De nødvendige underliggende systemer og arbejdsgange vil kræve kortlægninger med en hyppig ajourføring, detaljering og præcision, som de manuelle processer ikke kan levere, ” siger markedsdirektør Michael Schultz Rasmussen.

Fra laboratorium til virkelighed

Som led i udviklingen af førerløse biler og avancerede autopiloter har bilindustrien allerede udviklet teknologier til indsamling og tolkning af data i realtid, men dels ønsker man ikke at dele sin viden og dels udestår der arbejde med at tilpasse teknologierne til brug på jernbaner. Derfor skal Geogios Karagiannis og hans samarbejdspartnere i første omgang have udviklet sensor- og automatisk tolkningsteknologi, som er tilpasset jernbaneobjekterne, så de kan kategoriseres præcist. Og så skal det matches og sammenlignes med manuelt indsamlet data, bl.a. indsamlet i forbindelse med elektrificering af danske jernbanestrækninger.

”Når vi har teknologien på plads, vil det være helt centralt at få modellerne ud af laboratorierne og afprøvet på virkeligheden, så vi kan undersøge, hvordan de f.eks. reagerer på tåge, skygger og andre svingninger i vejr- og lysforhold. Senere vil vi meget gerne invitere en kunde indenfor i projektgruppen, så kunden kan være med til at afprøve og justere den automatiserede løsning, inden den kommer på markedet, ” siger Søren Andersen.

Projektperiode: Nov. 2016 – nov. 2019.

SIDST OPDATERET: 20.02.2017