Et kæmpestort, 190 tons tungt og 40 meter langt brosegment til Køge Nord Station blev løftet på plads. En væsentlig milepæl for alle, der er involveret i den unikke bro, som bliver et trafikknudepunkt for hele Storkøbenhavn.
07.11.2017
Jens Thorup Laursen, COWIs project manager i projekteringen af Køge Nord Station, var på stedet for at opleve det store løft:
"Det var opfyldelsen af en drøm at se det første brosegment blive løftet på plads på underbygningen i lørdags – efter en uges forsinkelse på grund af høj vindhastighed weekenden før. Løftet markerer det tekniske klimaks, siden tilbudsdesignfasen begyndte i sommeren 2014."
Projekteringen af broen, som arkitekterne DISSING+WIETLING, COBE og COWI stod for, blev påbegyndt i 2014, og designet har vundet en plads på CNN-listen "A bridge too far? - 11 spectacular new bridges that break the mold"
"Vi var en lille smule bekymrede over at skulle løfte 190 tons stål – ved hjælp af tre af de største mobilkraner i Danmark på samme tid. Løftet forløb uden problemer, og inden aften var brosegmentet på plads på sine permanente brolejer oven på bropillerne."
Resten af brokonstruktionen bliver løftet på plads i to kommende løfteoperationer – den første krydser M10-motorvejen – og den anden krydser den nye højhastighedsbane.
Stationen vil stå færdig i sensommeren 2018.
PLACERING:
Danmark
PERIODE:
Forventes at åbne i 2018
KUNDE:
BaneDanmark
DSB
Køge Kommune
Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark
Tel:
+45 2025 7018
skpn@cowi.com