Abu Hamour-tunnel kåret som Global Best Project

Et multinationalt COWI-team gik dybere ned end nogensinde før i Qatar under projekteringen af Abu Hamour-afvandingstunnelen. Det internationale ingeniørmagasin Engineering News-Record har kåret tunnelen som Best Water/Wastewater Project i 2017.

20.09.2017

Hvert sekund løber der op imod 16,5 m3 vand igennem afvandingstunnelen Abu Hamour – nok til at tømme et olympisk svømmebassin på cirka to et halvt minut.

Tunnelen stod færdig i 2016, projekteret af et multinationalt COWI-team fra Danmark, Indien og Qatar og opført af Salini/Impregilo.  

Nu har den vundet den prestigefyldte pris Global Best Project Award 2017, som uddeles af Engineering News-Record.

Vincenzo Zeuli, en af projektlederne, fortæller: "Jeg er virkelig glad for, at vi har vundet prisen. Det var noget nyt for Qatar – deres første tunnel bygget med tunnelboremaskine nogensinde – og vi arbejdede dybere, end de nogensinde havde gjort før."

Kvalitet og innovation banede vejen

I bedømmelsen fokuserede ekspertpanelet på sikkerhed i verdensklasse, innovation og høj kvalitet i design og udførelse, med særlig fokus på mangfoldigheden i globale projektteams, og hvordan de arbejdede sammen. De så også på, hvordan projektet gavnede lokalsamfundet og/eller byggeindustrien.

"Ved at sætte et hold på tværs af landegrænser havde vi mulighed for at trække på en bredere vifte af viden og erfaring. Vi opbyggede en god arbejdsrelation med entreprenøren, hvilket spillede en stor rolle i at sikre et vellykket projekt.. Jeg er stolt af den kvalitet og innovation, som vi har leveret," siger Vincenzo Zeuli.

Bannerfører inden for bæredygtig beton

Opgaven omfattede projektering og udførelse af en skybrudstunnel og adgangsskakter i Doha langs ruten fra Musaimeer Street til New Doha International Airport, hvor der også er planlagt en ringvej.

Abu Hamour-tunnellen er 9,5 km lang og 3,7 m bred, og dens placering – i et varmt og fugtigt miljø med en høj koncentration af klorider og sulfater i jorden og grundvandet – betød, at det var nødvendigt at tænke nyt for at opnå den ønskede dimensioneringsperiode på 100 år. Der var især brug for en yderst holdbar foring.

COWI er bannerfører inden for stålfiberarmeret beton – en teknik, der netop sikrer en foring af højeste holdbarhed og desuden genererer 60-70 procent mindre CO₂ end konventionelle betonforinger. Projektholdet anvendte denne teknik på Abu Hamour-tunnelen og opfyldte derved kravene til levetid.

Første gang, COWI brugte stålfiberarmeret beton, var på STEP-projektet (Strategic Tunnel Enhancement Programme) i Abu Dhabi – hvilket var første gang, at teknologien blev brugt i en boret tunnel i Mellemøsten. På det projekt fungerede COWI også som projekteringsrådgiver for Salini/Impregilo, og projektet vandt prisen Arabian Tunnel Design Award i 2015.

Kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018