Efter mere end 5 års byggeri åbner Hålogaland-broen nu for trafik

Broer kan sagtens være smukke

11.12.2018

I denne weekend åbnede den enestående bro, Hålogaland, i Norge. Broen er et levende bevis på et princip, som de fleste arkitekter og ingeniører er enige om: Selv om broer skal være funktionelle, sikre og holdbare, kan de godt være elegante og smukke. Når det gøres rigtigt, bliver broer et symbol for deres placering. Udføres de forkert, er broer som graffiti - et grimt ar på vores byer.

Tænk på San Franciscos ikoniske Golden Gate Bridge, Sydneys Harbour Bridge eller den romantiske Karlsbro i Tjekkiets hovedstad, Prag. De er alle blevet vartegn, eller symboler på deres placering, som den britiske civilingeniør og anerkendte brodesigner, Ian Firth, formulerer det. I forbindelse med en passioneret TED Talk tidligere på året, gjorde Firth det meget klart - broer skal være smukke.

“Vi designer broer, der skal holde i over 100 år. De kommer altså til at være der i rigtig lang tid. Ingen vil huske, hvor meget den kostede at bygge. Ingen vil huske, om byggeriet overskred tidsplanen med et par måneder. Men hvis den er grim eller bare kedelig, vil den altid være grim eller kedelig”, siger Ian Firth.

Poul Ove Jensen, Director of Bridges hos DISSING+WEITLING architecture, som er en arkitektkollega igennem mange år, tilføjer:

“Brodesign er en syntese af praktiske krav, analyser og logik, men når man rammer et vist punkt i arbejdsprocessen, kan analyserne ikke længere give alle svarene, og så må man stole på sin erfaring og intuition og træffe subjektive valg. Det er disse valg, der kan være forskellen mellem en almindelig bro og en fantastisk bro.

Et ikon over fjorden

Ian Firth er konsulent for ingeniørgruppen i COWI. I tæt samarbejde med det danske arkitektfirma DISSING+WEITILING architecture har COWI gjort det til sit varemærke at tilføre et touch af ”Scandi-coolness” til deres porteføjle af internationale broprojekter, såsom Stonecutters Bridge i Hong Kong, Storebæltsbroen og senest også Hålogaland i Norge. Alle disse broer er designet i samarbejde med DISSING+WEITLING architecture.

“Placeringen og de særlige funktionelle krav som et smalt brodæk, lange brofag samt krav til særlige geometriske forhold udgør en unik mulighed for at give en hængebro et helt særligt og genkendeligt udtryk, så den potentielt kan blive et ikon for hele regionen”, forklarer Poul Ove Jensen.

Udsigten fra broen. Året rundt ankommer tungt lastede tog fra den svenske mineby Kiruna til Narvik. Lokomotiverne er blandt de stærkeste i verden

Historisk udsigt – krig og jernmalm

Hålogaland-broen krydser Rombaksfjordens dybe vand - en smuk og meget naturskøn fjord i Narvik kommune i Nordnorge. Broen ligger dermed mere end 1.000 km nord for hovedstaden Oslo, lige uden for polarcirklen og omgivet af bjerge med sneklædte toppe. Det er en region præget af naturens dramatiske gang – og skønhed – kendt for barske vejrforhold, kraftige vinde og de lange, mørke vintre. Det var også her, at det berømte slag om Narvik fandt sted i den indledende fase af 2. verdenskrig, og det er her, at hundredvis af tons af brudte klippestykker ankommer dagligt på specialbyggede supertog – trukket af nogle af de stærkeste lokomotiver i verden – fra de svenske miner ovre på den anden side af grænsen.

Udendørs arbejde i Nord-Norge kan være en kold oplevelse – men det smukke landskab opvejer ofte de kolde tæer

Arbejder i nordlys

Hålogaland – eller Hålogalandsbrua på norsk – er aktuelt nr. 22 på listen over de længste hængebroer i verden. Fra toppen af en af broens to elegante A-formede pyloner, 179 m over havoverfladen, nyder Technical Project Manager Assad Jamal fra COWI den spektakulære udsigt over fjorden og de omkringliggende bjerge. Han har været en del af projektet fra dag 1 og har oppe fra toppen fået sit første glimt af regionens magiske nordlys, der bølger hen over himlen. Nogle gange isblå, andre gange lyserød eller fluorescerende grøn.

“Alle har et definerende øjeblik i deres karriere, et projekt, som de er følelsesmæssigt forbundet med. For mig er det denne bro, der definerer min karriere i COWI,” fortæller Jamal, mens han ser ud over det evigt foranderlige landskab under ham.

"Man kan også se hvaler heroppe fra", tilføjer han.

Den smukke bro har også påvirket hans teamkollega fra COWI, Chief Project Manager Erik Sundet, som har arbejdet på projektet i mere end 10 år. For ham er denne bro ikke kun den smukkeste bro i verden, men også et karrieredefinerende projekt.

“Det er meget sjældent, at man som ingeniør får mulighed for at arbejde på et projekt som dette – og når muligheden kommer, så fylder projektet kalenderen i så mange år, at du ikke har tid til mange andre projekter af samme kaliber. I den forstand vil Hålogaland-broen altid være min bro. I sommer tog jeg min familie med hertil for at vise dem broen, og hvad det er, jeg har arbejdet med i så mange år”, fortæller Erik Sundet.

Året rundt ligger der store fragtskibe opankret og spredt ud over hele fjorden, mens de tålmodigt venter på at blive lastet og skibet afsted med klippestykker til forarbejdning på værker langt borte. For at kunne skabe et ikon på dette i forvejen ikoniske sted valgte arkitekterne og ingeniørerne en minimalistisk tilgang, hvor de “camouflerede” broen i det omgivende miljø.

“Broen ligger midt i en dramatisk og storslået natur, og derfor har det været vores mål at designe broen med respekt for de naturlige omgivelser. Ankerblokkene er udsparet i klipperne, og de eneste synlige dele er de store betonkegler, der holder kablet. Selv broens farver harmonerer med farverne i landskabet,” forklarer Poul Ove Jensen fra DISSING+WEITLING architecture.

Det er vores pligt at lave smukke broer

Med en højde på 179 m over havoverfladen falder Hålogaland fint ind i det bjergrige landskab og det højeste punkt i området, det imponerende bjerg Den sovende dronning. Hålogaland har fået prædikatet”den smukkeste bro i verden” af både de lokale beboere og bro-aficionados og har en hovedspændvidde på 1.145 meter, hvilket gør den til Norges næstlængste hængebro. Hvis man spørger Ian Firth, har verden brug for flere broer som denne.

“Skønhed beriger vores liv og øger vores trivsel. Grimme ting og middelmådighed gør det modsatte. Hvis vi fortsætter med at bygge middelmådigt og grimt – og jeg tror, at vi er ved at blive immune over for dette – så er det at sammenligne med vandalisme, hvilket er uacceptabelt”, tilføjer brodesigneren.

I sin seneste TED Talk fremhævede Ian Firth et andet norsk projekt, der stadig er på tegnebrættet. Bjørnafjord-broen, som også er designet i samarbejde med DISSING+WEILTING architecture, anvender teknologi fra offshore-branchen til at krydse en anden dyb – og bred – norsk fjord, Bjørnafjorden. Et af de alternativer, man undersøgte, var en hængebro med flere spænd, den første af sin art.

Det koncept, der nu arbejdes på, er en flydebro, der krydser den 5 km brede fjord. For enden skaber en skråstagsbro med et spænd på 450 m en sejlrende, så store fartøjer kan passere under broen. Hvis dette alternativ bliver en realitet, vil det være den absolut længste flydebro i verden på åbent vand.

Tidligere undersøgelser af disse broer viser, at der ikke er nogen begrænsninger i forhold til, hvor i verden ingeniører kan bygge dem og dermed hjælpe adskilte lokalsamfund med at blive forenet. 

“Teknologien er der”, understreger Ian Firth.

“Nu er det op til de personer, der køber vores broer, at sørge for, at de kommer til at se smukke ud”, slutter han.

PROJEKTOPLYSNINGER

PLACERING:
Norge

PERIODE:
2007-2018

KUNDE:
Statens vegvesen Region Nord

ARKITEKT:
DISSING+WEITLING architecture
Samlet længde: 1.533 m
Længste spændvidde: 1.145 m
Bredde: 19 m
Brotype: Hængebro

COWIS YDELSER:

  • Grunddesign
  • Detailprojektering
  • Prisoverslag
  • Projektopfølgning

Kontakt

Erik Sundet
Vice president
Bridges and Geotechnical diciplines, Norway

Tel: +47 41564897

Kontakt

Assad Jamal
Head of Section
Major Bridges International, Denmark

Tel: +45 56402550