lego house er finalist i kampen om danmarks bedste "feel good" design

24.04.2018

Siden indvielsen i september har priserne for det unikke, nye landemærke i Billund, LEGO House, stået i kø. COWI var rådgivende ingeniør bag LEGO projektet, som nu er blandt finalisterne ved Danish Design Award i kategorien: "Feel good".

I 2017 blev det kåret som Årets Byggeri og kom på BBC's liste over verdens mest fantastiske nye bygninger. Nu er LEGO House nomineret til endnu en pris for sit unikke design, der pustede nyt liv i den farverige, folkekære LEGO klods i en helt anden størrelsesorden end den, de fleste kender fra barndommen. Den 12.300 m² store konstruktion er nemlig formet som 21 LEGO klodser stablet oven på hinanden.

Netop det legende udtryk har indstillet oplevelseshuset til Danish Design Award i "feel good" kategorien. I indstillingen lyder det:

"Hjertet i Billunds nye 12.300 kvadratmeter store bygning, LEGO House, er de inspirerende oplevelseszoner med lege- og udstillingsområder. Et koncept, der inviterer inden for i en enestående integration af leg og læring. Design, der på en intuitiv måde lykkes med sin formidling af virksomheden og varemærkets filosofi - og samtidig en farverig hyldest til den nordiske tradition for samarbejde, innovation og livslang læring".

LEGO House blev indviet i september 2017 med BIG som arkitekt, og COWI har været rådgivende ingeniør gennem hele processen.

Fem kæmper om "feel good" prisen

Dansk Design Center og Design Denmark står bag Danish Design Award, som består af 16 forskellige kategorier – heriblandt "feel good". Vinderne offentliggøres 28. maj ved en stor prisfest i Industriens Hus.

LEGO House er oppe imod fire andre nominerede heriblandt den kreative terrorsikring af Nyhavn i København og trådløse høretelefoner fra B&O.

"Feel good" kategorien beskrives som: "En designpris for løsninger, der taler til menneskers følelser og sanser og simpelthen giver en sublim oplevelse! Denne pris hylder den evne, design har til at fryde vores intellekt, hjerte og sanser. Prisen går til det/den lysende idé, design, produkt, møbel, redskab eller bevægelse, der griber vores tanker og følelser på grund af sin relevans, betydning, enkelhed eller inspiration. Det prisvindende design er funktionelt, let at anvende, menneskeligt, naturligt og en fornøjelse at anvende, samtidig med at det gør en forskel og er kommercielt bæredygtigt".

Du kan læse mere om Lego House her.

PROJEKTOPLYSNINGER

PLACERING:
Danmark

PERIODE:
2013 - 2017

KUNDE:
LEGO House


Kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018