Saltvandsceller er en ny måde at lagre energi på

Energi lagret i saltvandsceller betyder, at kølesystemerne i Bergen Lufthavn i Norge kan køre i flere dage uden strøm. Den nye lagringsmetode kan forandre køleindustrien, mener civilingeniør Rune Teigland, COWI.

22.06.2017

Fremtiden kræver energi – masser af energi. Det skaber udfordringer, bl.a. når det handler om, hvordan vi kan udnytte energi bedre, end vi gør i dag.

Nu er der fundet et nyt svar på lige præcis den udfordring: lagring i saltvandsceller.
Løsningen er allerede installeret i Bergen Lufthavn, der som udgangspunkt havde brug for et køleanlæg med en maks. effekt på 5 megawatt.
 
Det installerede køleanlæg kører imidlertid med en maks. effekt på kun 2,5 megawatt, mens de sidste 2,5 megawatt hentes ind fra energilagringstanke med plastceller fyldt med saltvand, når der er brug for ekstra køling i sommermånederne.
 
"Den åbenbare fordel er, at køleanlægget ikke behøver at være så stort, at det kan håndtere det maksimale kølebehov. Det giver nogle klare fordele både i forhold til pris, energiforbrug og vedligehold," forklarer civilingeniør Rune Teigland, som har designet anlægget.

Energi lagret i 44.000 små plastceller

Rune Teigland er ansat i COWI, som har deltaget i projekteringsgruppen for Terminal T3 i Bergen Lufthavn med ansvar for blandt andet brandsikring, akustik og energi.
 
Men hvordan lagrer man energi i saltvand? Kort fortalt:
 
I projektet i Bergen lagres energien i 44.000 små plastceller, som er fyldt med en modificeret saltvandsblanding. Cellerne er 50x25x3 centimeter og er stablet ovenpå hinanden i fire vandfyldte tanke, 13 meter lange med en diameter på 3 meter.
 
Når vand med en temperatur under frysepunktet sendes gennem tankene og videre til saltvandsblandingen, fryser blandingen, og energi lagres i cellerne. Hvis vandet sendes igennem med en temperatur over frysepunktet, smelter blandingen til gengæld og genererer kulde.

Teknologi kendt fra vinmarker

Processen – et stofs overgang mellem fast og flydende tilstand – kaldes faseforandring og er ikke nogen ny og ukendt teknologi: Europæiske vinbønder har i århundreder placeret vandkar mellem vinrankerne, når frosten lurede. Når vandet begynder at fryse, afgiver det nemlig varme til omgivelserne, hvilket redder druerne.
 
Men at bruge teknologien i et moderne køleanlæg som i Bergen Lufthavn er usædvanligt.
 
"Metoden kan give store besparelser på energi og løbende udgifter, og vi ser et stort potentiale for bl.a. bygninger, datacentre og produktionshaller, som har behov for at holde både temperatur og CO₂-udledning nede. Metoden kan forandre hele køleindustrien," siger Rune Teigland.

Om køleanlægget i Bergen Lufthavn

  • Anlægget kan køre to timer på fuld kapacitet bare ved hjælp af den energi, som er lagret i saltvandscellerne.
  • Fuld kapacitet er der sjældent brug for i Bergen – typisk blot et par timer midt på dagen i sommermånederne.
  • I praksis kan køleanlægget derfor køre i flere døgn uden mekanisk køling.
  • Lufthavnens udgifter til køleanlægget ligger på ca. 20 millioner NOK.
  • Køleanlægget giver årlige besparelser på ca. 5000 megawattimer, eller omkring 5 millioner NOK i forhold til et konventionelt anlæg.

Kontakt

Charlotte Holm
Group Media Relations Manager
Group Communication, Denmark

Tel: +45 56401989