13.06.2019 / Ole Martin Moe
Nutidens teknologier og energikilder er på ingen måde tilstrækkelige til at opfylde Parisaftalens klimamål. Men CO₂-opsamling kan være et centralt element i redningsplanen. Her er et eksempel på, hvordan det kan gøres.
Tre år efter underskrivelsen af Parisaftalen, der skal forhindre den gennemsnitlige globale temperatur i at stige med mere end to grader celsius, leder verden stadig med lys og lygte efter omkostningseffektive måder at nedbringe udledningen af drivhusgasser på.
Selv om brugen af vedvarende energi er steget kraftigt, er det ikke sandsynligt, at verden når i mål uden udvikling og hurtig ibrugtagning af nye, avancerede teknologier.
CO₂-opsamling betragtes som en af de metoder, der kan hjælpe os med at nå målene i Parisaftalen og de reviderede FN-mål for bæredygtig udvikling.
Grundlæggende går metoden ud på at opsamle CO₂ og lagre det under havet.
Men hvordan når vi dertil, og hvad er de største udfordringer?
I Klemetsrud, lige ved motorvej E6 nær Oslo, ligger energigenvindingsanlægget Fortum Oslo Varme. Det modtager affald fra kommunerne omkring Oslo, fra virksomheder og industrier samt sorteret husholdningsaffald fra Storbritannien.
Det, der ikke kan genanvendes, forbrændes, og energien fra forbrændingsprocessen opsamles og bruges til fjernvarme og el.
Selv om røggassen renses grundigt for alle miljøskadelige komponenter, medfører affaldsforbrænding betydelige CO₂-udledninger.
Energigenvindingsanlægget i Klemetsrud udleder hvert år ca. 400.000 tons CO₂, og den fossile del heraf svarer til ca. 14 % af Oslos CO₂-udledning. Der er tale om den største udledning fra en enkelt aktør i den norske hovedstad – og mængden svarer til den årlige udledning fra 200.000 biler.
I 2016 begyndte vi at arbejde på et CO₂-opsamlingsprojekt i Klemetsrud. I februar lykkedes det for det nyetablerede pilotanlæg at opsamle den første CO₂.
Det har kørt stabilt siden da og har opsamlet 90-98 % af den udledte CO₂. Med andre ord ser resultaterne meget lovende ud!
Og Fortum har nået sit mål: at vise, at det er muligt at opsamle CO₂. I fremtiden vil teknologien også kunne indføres på andre energianlæg. Det er imidlertid ikke nemt for de aktører, som har de største udledninger. En af de væsentlige årsager er, at der i dag kun er få økonomiske incitamenter til at tage teknologien til sig – og indføre den.
Det vender vi tilbage til senere. Først skal vi lige se på, hvordan man opsamler CO₂.
På anlægget i Klemetsrud kan de fortælle os, hvad teknologien går ud på.
Sådan fungerer anlægget:
Der findes kun få referenceprojekter vedrørende CO₂-opsamling. I Norge er der ingen anlæg i fuld skala i drift – men der er anlæg til opsamling af CO₂ fra gasproduktionen i Sleipner- og Snøhvit-feltet.
To forsøgsprojekter er iværksat – med udgangspunkt i forskellige teknologier: et hos Fortum Oslo Varme i Klemetsrud og et hos Norcem i Brevik. Gassnova ejer de to igangværende norske projekter, der finansieres af den norske stat.
Ud over opsamlingsprojekterne gennemføres der også et projekt i Northern Lights-regi, som går ud på at håndtere transport og lagring af den opsamlede CO₂. Dette projekt finansieres også af staten via Gassnova.
Om det ene eller begge opsamlingsanlæg rulles ud i fuld skala, afhænger af resultaterne af forsøgsprojekterne, der slutter den 1. september 2019.
Der er også meget få internationale referenceprojekter vedrørende med CO₂-opsamling. Et af de to anlæg i fuld skala ligger i forbindelse med et kulfyret kraftværk i Canada.
Siden 2016 har canadierne anvendt den samme teknologi, som Fortum Oslo Varme arbejder med. Hos COWI har vi kunnet drage fordel af erfaringerne fra anlægget i Canada.
Vi har fået adgang til driftsdata fra anlægget og er blevet gjort opmærksomme på nogle af de udfordringer, vi skal tage højde for, når vi planlægger vores eget anlæg. Det er glædeligt at se, at den teknologi, vi har valgt, faktisk virker. Udvekslingen af viden har været nyttig og givende. Vi regner også med, at andre senere vil kunne lære af vores erfaringer.
Udledning af CO₂ koster penge.
For hvert ton CO₂, der udledes i atmosfæren, skal de kvotebelagte sektorer betale en afgift ved at købe emissionskvoter gennem EU’s emissionshandelssystem, ETS. Den europæiske ETS-afgift for CO₂-udledninger er mere end 20 EUR pr. ton.
Men den tilsvarende pris for at opsamle og lagre den samme mængde CO₂ er meget højere. Dertil kommer omkostningerne i forbindelse med transport og lagring.
De samlede udgifter til opsamling, lagring og transport af CO₂ fra Fortum Oslo Varmes anlæg i Klemetsrud anslås til 11,8 mia. NOK over en 5-årig periode. Det svarer til en ETS-afgift på 3.000-5.000 NOK pr. ton – hvilket er 15-25 gange højere end den europæiske ETS-afgift.
Dermed er det ikke rentabelt at opsamle CO₂ i øjeblikket.
I dag er det den norske stat, der finansierer de CO₂-opsamlingsanlæg, der er planlagt i Norge, og jeg tror, det på længere sigt vil være muligt at nedbringe omkostningerne ved CO₂-opsamling betydeligt.
Ingen kommerciel aktør vil kunne gennemføre et sådant projekt uden finansiel støtte.
Norge ønsker at finansiere projekterne for at vise, at det er muligt at opsamle CO₂, og for at kickstarte en proces, der skal nedbringe omkostningerne ved den slags anlæg.
Når først driften kommer op i stor skala, og anlæggene repliceres, falder prisen betydeligt. Den kommer nok ikke ned på niveau med ETS, men kommer måske til at ligge på det dobbelte – dvs. ca. 40-50 EUR pr. ton for det faktiske opsamlingsanlæg.
Potentialet er kæmpestort. I Europa er der 450 forbrændingsanlæg, der minder om det i Klemetsrud, så et vellykket projekt kan generere betydelig viden. I mange lande opbevares affald stadig på lossepladser. Man er af miljø- og pladsmæssige årsager ved at gå bort fra denne praksis, og det betyder, at der formodentlig kommer flere forbrændingsanlæg til.
Jeg er optimistisk. Norge har alle tiders mulighed for at blive foregangsland på dette område. Vi skal bare blive ved med at arbejde med det og tænke langsigtet. Det vil forbedre vores miljøprofil, der har været domineret af olie – kilden til vores velstand. Nu er det på tide, vi retter op på nogle af de skader, vi har anrettet, og bidrager til, at andre også får adgang til teknologier til CO₂-opsamling.
Hvad går klimamålene ud på?
(Kilder: FN, Parisaftalen, Meld.St.1 2017-2018)
I en norsk hvidbog fra 2017 (Perspektivmeldingen) anslås det, at de samlede udledninger falder til 51,8 mio. tons CO₂-ækvivalenter i 2020 og 48,3 mio. tons i 2030. En del af den reduktion, der forudses, kommer fra elektrificering af køretøjer, ny teknologi og et skift i retning af mere vedvarende energiproduktion.
Jeg er uddannet civilingeniør i marineteknik fra Norges tekniske højskole, NTH (nu Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet, NTNU). Jeg har en lang karriere bag mig i shippingbranchen og offshoreindustrien. Jeg har været så heldig at deltage i mange spændende projekter som projektingeniør og projektleder.
De mest interessante projekter er dem, der giver os et skub fremad og skaber gode løsninger på små og store udfordringer for kunderne og samfundet. Jeg blev ansat i COWI for tre år siden, og her har jeg arbejdet på en række projekter for vores industrikunder.
Løsning af klimaproblemerne er en interessant og kæmpestor opgave. Derfor er det meget inspirerende at være en del af Fortum Oslo Varmes CO₂-opsamlingsprojekt. Det er et af de områder, jeg mener, der bør investeres i, hvis vi skal nå de klimamål, vi har sat.
Ren, vedvarende energi er den anden del af løsningen, og vi er involveret i store og spændende projekter inden for vandkraft, biogas og brint. Jeg har tillid til, at vi kan løse klimaproblemerne, men det kræver en koordineret indsats inden for en række fagområder. Det er motiverende at være en del af et hold, der har de nødvendige ressourcer og kompetencer på flere af disse områder.
Ole Martin Moe
Prosjekt- og markedsleder
Industry and Process, Norway
Tel:
+47 920 92 351
ommo@cowi.com