10.08.2020 / Gunilla Christiansen and Finn Pedersen
Når der er farlige stoffer involveret i et uheld, kan det udgøre en alvorlig trussel for menneskeliv og for miljøet. Selvom brugen af farlige stoffer ikke kan undgås i visse brancher, er det vigtigt at indføre foranstaltninger som nedsætter risikoen. Enten ved at fjerne eller minimere muligheden for uheld eller ved at afbøde eller formindske konsekvenserne af et alvorligt uheld.
Her er nogle tips fra COWIs specialister til, hvordan virksomheder bedst opfylder sikkerhedskravene.
Hvis din virksomhed er omfattet af EU's Seveso III-direktiv om kontrol med risikoen for større uheld (i Danmark ”Risikobekendtgørelserne"), så skal virksomhedens sikkerheds-rapport accepteres af de relevante myndigheder. Reglerne varierer EU-medlemsstaterne imellem. I Danmark er det typisk miljømyndigheden, som er koordinerende, mens Arbejdstilsynet, beredskabsmyndigheden og politiet hver især håndhæver kravene på deres ressortområder.
Sikkerhedsrapporten er et styringsdokument, som følger virksomheden fra vugge til grav, og den skal opdateres regelmæssigt. Virksomhedens engagement i egne politikker og procedurer for drift, vedligeholdelse, ændringer og nødsituationer er afgørende, for at sikre at det accepterede sikkerhedsniveau overholdes til enhver tid.
Vi anbefaler følgende trin i udarbejdelse af sikkerhedsrapporter:
Dette engagement vil betyde en jævn og hurtig håndtering af processen fra myndighedernes side, og dermed at sikkerhedsrapporten accepteres hurtigt. Specialister fra COWI kan vejlede og hjælpe i processen, hvor det er nødvendigt. Processen med at udarbejde en sikkerhedsrapport for en virksomhed, der håndterer farlige stoffer, omfatter flere aktiviteter, der kræver specialiseret viden og erfaring.
Hvis der indgår farlige stoffer i planlægningen af et nyt anlæg, skal bygherren udfærdige og fremlægge en miljøkonsekvensrapport, om de forventede skadelige virkninger på mennesker og miljø som følger af projektets sårbarhed over for større ulykker og katastrofer, både under anlæg og drift. Afhængigt af den pågældende mængde farlige stoffer, skal der også udarbejdes en foreløbig sikkerhedsrapport, som skal accepteres af risikomyndighederne.
Det er almindeligt kendt, at den optimale løsning (mest sikkerhed for de samme omkostninger) opnås, når konceptet fra starten af indbefatter risikoreducerende foranstaltninger.
Selvom det er umuligt at færdiggøre et sikkerhedsledelsessystem, før du har et endeligt design og en organisation på plads, så er konceptdesignfasen det ideelle tidspunkt at begynde at identificere risici, foretage foreløbige konsekvensberegninger og prøve at forudse, hvilke risikoreducerende foranstaltninger der skal træffes for at forhindre større uheld.
Det skal selvfølgelig opdateres løbende, når designet bliver modent og anlægget sættes i drift. Hvis man ikke tager hånd om risiciene, kan det få alvorlige konsekvenser for mennesker og miljø.
Sikkerhedsrapporten skal dokumentere at der er tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger på alle procesinstallationer, lagerfaciliteter, udstyr og hjælpesystemer, der er forbundet med en risiko ved større uheld på anlægget.
Sikkerhedsrapporten skal identificere, hvordan udslip af farlige stoffer kan forekomme i tilfælde af en ulykke. Vil frigivelse af giftige eller brandfarlige stoffer for eksempel medføre giftige dampe eller røg? Kan varmestråling eller fragmenter fra en eksplosion sprede sig til et lokalt hospital, en skole, et boligområde eller andre naboer, hvis der sker en ulykke på anlægget? Og hvad er sandsynligheden for, at det sker? Hvilke risici udsættes medarbejderne på anlægget og nærliggende virksomheder for?
Risiko er en kombination af sandsynlighed og konsekvens. Så hvis der kan forekomme en alvorlig konsekvens – for eksempel et større antal døde, så skal sandsynligheden for, at ulykken finder sted, være meget lav.
Sikkerhedsrapporter er ikke blot nødvendige for nye anlæg. EUs Seveso-direktiv finder anvendelse på mere end 12.000 industrivirksomheder i EU, som håndterer eller opbevarer farlige stoffer i store mængder. For eksempel inden for olie og gas, den kemiske og den petrokemiske industri, bulklagre og andre lagerfaciliteter til kemikalier eller brændstof, inklusive LPG- og LNG-anlæg, ammoniakbaserede køleanlæg og ammunitions- eller fyrværkerilagre.
Sikkerhedsrapporter er levende dokumenter, og vi lærer alle løbende af uheld, nær-ulykker og ulykker, og udvikler vores ekspertise inden for risikovurdering og sikkerhedshåndtering for at mindske faren for større uheld med farlige stoffer for de kommende generationer.
Gunilla Kay Christiansen
Leading Project Manager
Risk Analysis, Denmark
Tel:
+45 30297433
gkc@cowi.com
Finn Pedersen
Leading Project Manager
Risk Analysis, Denmark
Tel:
+45 2179 8740
fpn@cowi.com
God vidensudveksling mellem forskellige fagområder kan efter min mening identificere og efterfølgende forhindre de fleste ulykker.
Min rolle er at anskue tingene fra en anden synsvinkel end designteamet og stille spørgsmål, der kan fremme eftertænksomhed blandt de personer, der kender anlægget, driften eller det nye design i detaljer.
Større uheld er heldigvis sjældne, og nogle hævder måske, at de ikke vil ske. Men det gør de, og konsekvenserne kan være enorme. Som teknisk sikkerhedsingeniør leder jeg indsatsen for at identificere områder med stort risikopotentiale og årsagerne til det.
Jeg hjælper med at finde løsninger, der kan forhindre dem i at ske eller mindske deres konsekvenser eller sandsynlighed.
Min baggrund er kemiteknik, og jeg har arbejdet med design, drift og optimering af procesanlæg i olie- og gasvirksomheder i mange år. Jeg har undersøgt "nær-ulykker", der nemt kunne have resulteret i større uheld.
Jeg er uddannet på DTU som kemiingeniør med speciale og erfaring inden for procesteknik.
En stor del af min professionelle karriere har været inden for store kemiske procesindustrier som olieraffinaderier og gødningsanlæg, hvor jeg arbejdede med procesdesign, drift, vedligeholdelse, logistik og QHSE, både som specialist og som leder.
Siden har jeg i COWI arbejdet i faglig sammenhæng med sundheds-, sikkerheds- og miljørisici for danske og internationale industrivirksomheder. Ofte i forbindelse med risikoopgaver relateret til EU’s Seveso-direktiv om forebyggelse af større uheld med farlige stoffer.
Dette arbejde omfatter f.eks. fareidentifikation (HAZOP/HAZID), processikkerhedsdesign, risikovurdering, sikkerhedsrapporter og støtte under myndighedsbehandlingen for opnåelse af accept fra de mange involverede myndigheder.