07.07.2020 / Michael Knørr Skov
Coronakrisen kan resultere i et samfundsøkonomisk tab på 10 mia. kr. på et år som følge af ændrede trafikvaner. Derfor er det afgørende, at vi sætter ind nu, genopretter tilliden til den kollektive transport, og omsider får lagt den savnede, langsigtede investeringsplan for Danmark, der skal sikre bedre og mere bæredygtig mobilitet i fremtiden.
Udgangspunktet var ikke godt nok. Lad os holde fast i dét, når vi taler om et 'før corona' i forhold til mobiliteten i Danmark. Derfor er det ikke et spørgsmål om, at vi skal tilbage, hvor vi kom fra. Vi bør diskutere, hvordan vi kommer videre.
Før corona havde vi hårdt brug for et løft af landets mobilitet, som stadig er overvejende fossilt baseret og CO₂-udledende, plaget af trængsel på vejene og med behov for bedre kollektiv trafik. På økonomisiden præsenterede Vejdirektoratet sidste år en første landsdækkende analyse af trængslen, der viste, at spildtiden ved at sidde i kø koster det danske samfund 24 mia. kr. om året – og ifølge Dansk Industri er tallet stigende.
Med corona-lukningen af samfundet så vi et fald på op til hele 90 procent af passagererne i den kollektive trafik over én nat; Mange af os arbejdede hjemmefra, mens de resterende tog bilen eller cyklen, og kun et fåtal benyttede sig fortsat af offentlige transportmidler.
Med corona-lukningen af samfundet så vi et fald på op til hele 90 procent af passagererne i den kollektive trafik over én nat.
For det koster, når vi fravælger den kollektive trafik til fordel for bilen. COWI har netop lavet en samfundsøkonomisk analyse for DI Transport, der med afsæt i 2020-tal viser, at hvis halvdelen af passagererne erstatter kollektive transportformer med bilen, så vil det koste næsten 10 mia. kr. i løbet af et år. Det skyldes især manglende billetindtægter og øget trængsel. Herudover vil en øget biltrafik give flere ulykker, negativ klimapåvirkning samt støj- og luftforurening. I beregningerne er fratrukket den bittersøde 'gevinst', at staten faktisk vil tjene cirka 4,5 mia. kr. på bl.a. skatter og afgifterne fra øget bilbrug inkl. mersalg af benzin og diesel. Sådan en udvikling vil for alvor være grøn omstilling i bakgear.
Jeg mener derfor, at de vigtigste opgaver, når vi nu skal videre efter corona, er:
Smart mobilitet, data og ny teknologi er i fokus når Michael Knørr Skov hjælper byerne med at planlægge for fremtiden. God planlægning er redskabet til at arbejde helhedsorienteret med trafikløsninger og bæredygtig byudvikling.
Michael Knørr Skov
Senior Market Director
Society and Utilities, Denmark
Tel:
+45 56 40 27 81
mks@cowi.com