Foto: Tomasz Majewski
Samarbejdsprojektet vedrørende bygning af vej og jernbane mellem Minnesund og Kleverud/Labbdalen var ved opstarten et af de største vejanlægsprojekter på norsk jord.
COWI projekterede delstrækningen FP3, Strandlykkja – Kleverud/Labbdalen, som er den største enkeltkontrakt i fællesprojektet. Det er også strækningen med de fleste vejkilometer og konstruktioner samt med de største udfordringer i forbindelse med vand og afløb.
Dette omfattede bl.a. projektering af 10 kilometer firesporet E6, 2 plankryds og en dobbeltløbet tunnel på 700 meter og to rastepladser. Desuden blev der lagt planer for 11 kilometer biveje, 5 kilometer gang- og cykelstier samt et 5 kilometer langt nyt dobbeltspor for Dovrebanen. Den firesporede motorvejsstrækning omfattede også projektering af flere broer, herunder to broer på E6.
Dette var det første transportprojekt, som COWI projekterede i en fuld BIM-model fra dag 1. COWI var i projektet med til at teste og udvikle de digitale platforme for tværfagligt samarbejde og har derefter anvendt BIM og 3D-projektering som standard i forbindelse med infrastrukturprojekter.
Derudover har COWIs landskabsarkitekter været centrale i arbejdet med udformning af rastepladserne. De tog del i opgaven med at udforme de visuelle elementer, som man for hvert tredje køreminut skal passere for at modvirke, at bilister bliver søvnige.
PLACERING:
Mellem Minnesund og Kleverud/Labbdalen, Norge
PERIODE:
2010 - 2016
KUNDE:
Statens Vegvesen og Jernbaneverket
COWI YDELSER:
Lars Christoffer Aga
Senior Vice President
Water and Environment, Norway
Tel:
+47 90835312
lsaa@cowi.com