COWI team skal projektere udvidelse af Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavne A/S har løftet sløret for de første byggeprojekter, der skal give plads til flere flyruter og passagerer. COWI skal stå for projektering og design af Finger E-byggeriet sammen med arkitektfirmaerne Vilhelm Lauritzen og ZESO.

11.01.2017

Med i alt 22.000 m² fordelt på en tre-etagers bygning og en tilhørende supportbygning vil den nye Finger E være et centralt led i Københavns Lufthavne A/S' udvidelsesplaner.

Lufthavnen er blandt de mest populære i verden målt på passagertilfredshed, og forventningen er, at passagertallet vil stige fra 26 millioner til 40 millioner de næste 20-25 år. Derfor vil Københavns Lufthavne A/S investere 20 milliarder kroner i lufthavnen over de næste 10-20 år.

Fleksibilitet som kerneelement

COWI er hovedrådgiver på projekteringen af det omfattende Finger E byggeri og har især trukket på COWIs internationale erfaring med store lufthavnsprojekter i blandt andet Oman, Norge og Uganda. I arbejdet har der især været fokus på fremtidssikringen af byggeriet og behovet for fleksibilitet, fortæller Ejner Christensen, projektchef i COWIs afdeling for lufthavne og infrastruktur:

"Et lufthavnsbyggeri af denne kaliber skal kunne stå i minimum 50 år. Derfor har vi skabt så store spændvidder i konstruktionerne, at der ikke kræves en større ombygning, hver gang nye behov stiller nye krav til indretningen og funktionerne. Vi ser eksempelvis, at flere flypassagerer ønsker direkte fly til langdistance-destinationerne. Det fordrer større fly og dermed kapacitet til et større passagerflow gennem bygningen, hvilket afspejler sig i alle tekniske installationer samt indretning af lounges, passagerkontrol m.v.,” siger han.

Nyfortolkning af det skandinaviske udtryk

Vilhelm Lauritzen Arkitekter og ZESO Architects, som står for designet, trækker på hinandens ekspertise og erfaring i projekter for Københavns Lufthavn, som for Vilhelm Lauritzen Arkitekter vedkommende går helt tilbage til den oprindelige lufthavnsterminal fra 1939.

"Vi kombinerer en videreførelse af Københavns Lufthavns identitet med nye tiltag, der forankrer arkitekturen i nutiden og i fremtiden. Arkitekturen vil skabe rammerne for en rolig og overskuelig oplevelse for passagererne. Den særlige københavnske stemning vil vi skabe gennem store mængder dagslys, en materialesammensætning, der hovedsageligt består af varme, naturlige materialer samt en overordnet enkelthed og rationalitet," fortæller Simon Svensson, der er projektets sagsarkitekt fra Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Projektansvarlig fra Zeso Architects, Kelly Andrew Nelson, supplerer:

"Den ’liveability’, som København efterhånden er blevet verdenskendt for som by, skal også opleves som passager i lufthavnen. Dvs. effektiv, men uhøjtidelig og overalt behagelig at være i."

Den nye Finger E er planlagt til at kunne modtage passagerer fra den 1. april 2019.

Fakta om Finger E

Finger E-bygningen vil bl.a kunne tilbyde: 4 Schengen-busgates, 2 flex-busgates og 4 Non-Schengen-busgates, transfer-security område samt adskilte flows for Non-Schengen, Schengen og Non-EU passagerer.

Kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018