Sprængte fjelde leverer sten til nye landingsbaner i Grønland

17 millioner kubikmeter fjeld skal sprænges for at gøre plads til nye og længere landingsbaner i Grønland. Stenene bliver genbrugt til tre landingsbaner og fungerer samtidig som klimasikring. COWI er valgt som totalrådgiver.

28.08.2017

Udvidelse af lufthavnene i Nuuk og Ilulissat i Vestgrønland og opførelsen af en ny indenrigslufthavn i Qaqortoq i syd skal styrke erhvervsudviklingen og turismen i Grønland.

Ud over mange års erfaring med lufthavnsprojekter kræver det ”rock science" at anlægge en lufthavn i et land, hvor fjeldene ligger side om side, permafrosten smelter, og op til 240 meter høje isbjerge flyder rundt i havet og skaber store bølger.

Sten bliver genbrugt som klimasikring

I alle tre lufthavne vil stenene fra de sprængte fjelde blive anvendt til opfyldning og til belægningsmaterialer på landingsbanerne. Det betyder ikke alene, at man undgår at skulle flytte tunge materialer langt. Stenene kan også bruges som klimasikring.

"I Ilulissat er permafrosten begyndt at smelte og trække sig nedad. Derfor skal vi særligt tage højde for, at jorden er stenhård om vinteren og kan være blød og nærmest opløst om sommeren. Ved at anvende sten fra det sprængte fjeld kan vi undgå at bygge med jord, hvis egenskaber varierer med temperaturerne," forklarer project manager Gregers Hildebrand.

En anden klimaudfordring er de store isbjerge, der bevæger sig rundt i havet lige uden for lufthavnen i Ilulissat. Her er COWI ved at finde en kystsikringsløsning, der kan sikre lufthavnen mod kæmpe bølger, hvoraf nogle kommer fra Canada og nogle fra de isbjerge, som flyder rundt og kælver og således skaber enorme bølgefronter.    

Lufthavnen i Ilulissat ligger lige ned til havet, og forlængelsen af landingsbanen fra 845 meter til 2200 meter kræver, at der bliver sprængt ca. fem millioner kubikmeter fjeld. Det svarer til 100 fodboldbaner fyldt med sten i ti meters højde.

Spidskompetencer i spil

I Nuuk lufthavn vokser landingsbanen fra 950 til 2200 meter, mens der i byen Qaqortoq skal anlægges en helt ny lufthavn med en landingsbane på 1500 meter.

"De tre lufthavnsprojekter er ekstremt spændende på grund af de komplekse udfordringer, der er forbundet med den grønlandske natur og klimaudfordringer. Det kræver, at vi trækker på mange og meget forskellige spidskompetencer fra COWI rundt om i verden," siger Gregers Hildebrand.   

Teamet består bl.a. af geoteknikere, el-ingeniører og vandingeniører samt ingeniører med erfaring inden for projektering af lufthavne og håndtering af sten.

Derudover samarbejder COWI med den grønlandske rådgivningsvirksomhed Masanti A/S, som kan bidrage med sit lokalkendskab.

Fakta om projektet

  • Landingsbanerne er første led i projektet. Projekteringen af lufthavnsbygningerne er netop kommet i prækvalifikation.
  • Med udvidelserne vil de to lufthavne i henholdsvis Nuuk og Ilulissat kunne håndtere fly på størrelse med Airbus A330 eller tilsvarende med op til 300 passagerer.

PROJEKTOPLYSNINGER

Totalrådgiver:

COWI A/S

Underentreprenør:
Masanti A/S

KUNDE:
Kalaallit Airports A/S

COWIS YDELSER:

  • Projektering af landingsbaner, rulleveje og forpladser

  • Tekniske installationer til kommunikation og meteorologi

  • Lys

  • Afløb

  • Klargøring af byggeplads uden for lufthavn

  • Udbudsmaterialet 

    Kontakt

    Søren Kragh Pedersen
    Head of Group PA & PR
    Communication, Denmark

    Tel: +45 2025 7018