02.03.2022
COWIs omsætning i 2021 steg med 129 millioner kroner til 6,569 milliarder kroner. Samtidig steg ordrebogen til knap fem milliarder kroner. Ny vækststrategi skal sikre momentum i de kommende år.
På trods af en forstyrrende corona-pandemi lykkedes det at opnå den højeste måling på kundetilfredshed nogensinde, og der ses en direkte sammenhæng mellem kundetilfredsheden og profitabiliteten. Driftsresultatet steg til 356 millioner kroner, en stigning på seks millioner kroner.
”Resultatet afspejler en effektiv forretning med fokus på specifikke geografiske områder, tætte kunderelationer og dygtige medarbejdere, som sikrer høj kvalitet,” siger Lars-Peter Søbye, Group CEO, COWI.
I 2021 har COWI frasolgt og trinvist afviklet aktivitet i Mellemøsten og Afrika, hvor usikkerheden ved at lave forretning er betydelig. I stedet har COWI sikret sig en stærkere markedsposition på kernemarkederne i Skandinavien, Storbritannien og Nordamerika. Især i Storbritannien er forretningen vokset, og i USA har COWI vundet strategisk vigtige projekter, der skaber fundamentet for yderligere fremgang. Senest som rådgiver på en af USA's største offshore vindparker, Empire Wind ved Long Island, New York.
COWI har netop lanceret en vækststrategi baseret på den grønne omstilling. Den indebærer blandt andet, at COWI ikke længere vil arbejde med projekter, der forlænger levetiden for fossile brændstoffer.
”Vi har et særligt ansvar for at bidrage til, at samfundet bliver mere grønt til gavn for de kommende generationer. Det har konsekvenser for vores forretning, at vi har fravalgt projekter med fossile brændsler, og at vi i løbet af tre til fem år ønsker, at alle vores projekter fremmer bæredygtighed. Det har allerede medført et nej tak til en række ellers lukrative projekter, men der er ikke plads til slinger i valsen. Heldigvis er langt de fleste kunder kun glade for, at vi har meldt klart ud. De fleste er klar – og vi er klar – til at gøre en forskel, som kommer til at gavne alle på langt sigt,” siger Lars-Peter Søbye.
Han har sammen med medarbejderne identificeret fire områder, der er afgørende i den grønne omstilling, hvor COWI vil være markedsførende. Det gælder bæredygtig energi, kompleks infrastruktur og komplekse bygninger samt klima og vand tilpasning.
”Ingeniører og arkitekter har ikke alle svarene på den grønne omstilling. Vi vil derfor investere betydeligt i nye partnerskaber, f.eks. med startups, og vi vil vi også investere i ny innovation og teknologi, der kan accelerere bæredygtighed i tæt dialog og samarbejde med vores kunder. COWI er en people business. Hvis vi skal gøre en forskel sammen med vores kunder, er vi nødt til fortsat at sikre, at vores medarbejdere anses for de fagligt dygtigste. Derfor investerer vi i de kommende år også ekstra millioner i kompetenceudvikling,” forklarer Lars-Peter Søbye.
Selvom strategien skal levere en årlig organisk vækst på mere end fem procent over tid, så vil COWI fortsat være parat til opkøb for at styrke sin markedsposition.
”Samlet vil myndighederne i EU og USA investere over 10 trillioner kroner i grøn omstilling. Med vores kompetencer har vi gode muligheder for at få en pæn bid af den kage. Derfor er jeg ikke bekymret for, om vi kan levere væksten. Min bekymring retter sig imod manglen på kvalificeret arbejdskraft. Eventuelle opkøb vil derfor i stigende grad handle om at sikre medarbejdere med de rette kompetencer,” siger Lars-Peter Søbye.
Med udgangspunkt i et stærkt regnskab og en gennemarbejdet, ambitiøs strategi vil COWI også fremover være en førende international virksomhed, når det kommer til at fremme innovative løsninger og den grønne omstilling.
Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark
Tel:
+45 20257018
SKPN@cowi.com