18.07.2023
Rådgivningsselskaberne Cowi og Brinckmann peger på, at grøn brintproduktion kan skære et tocifret milliardbeløb af omkostningerne ved den kommende energiø i Nordsøen.
Der er milliarder at spare og eksportkroner at hente, hvis den kommende energiø i Nordsøen får implementeret PTX-anlæg direkte ved havvindmølleparken.
Sådan lyder det i en ny analyse, som Cowi og Brinckmann har udarbejdet oven på regeringens beslutning om at sætte det storstilede projekt på pause, da staten står til at få en regning på 50 mia. kr. for projektet.
En stor del af de 50 mia. kr. kan nemlig barberes væk, hvis størstedelen af energiøens fremtidige kapacitet på 10 GW laves om til grøn brint i selve området.
Nærmere bestemt siger analysen, at en systemintegreret energiø med PTX-anlæg kan reducere anlægsomkostningerne med 20-30 mia. kr.
”Den nuværende case, regeringen har arbejdet med, handler om ren eldistribution til Danmark, Belgien, Tyskland og Holland. Det fordyrer hele projektet betydeligt med el-systemer og el-forbindelser over så lange afstande,” udtaler Jan Behrendt Ibsø, medforfatter af analysen og direktør for Cowi’s aktiviteter inden for vedvarende energi og PTX.
Ud af de 10 GW, som den kommende energiø i Nordsøen forventes at producere, kan Danmark tage ca. 2 GW ud af de 10 GW el til fastlandet. Den resterende del skal derefter sendes videre til andre lande som Belgien, Tyskland og Holland eller sendes til fastlandet og blive omdannet til grøn brint dér.
I samarbejde med Brinckmann har Cowi gravet sig ned i tallene, der viser, at el-transmission er omkostningstungt, når der skal bygges elkabler, der også strækker sig ned til Tyskland, Holland og Belgien. Derimod er infrastrukturen til at fragte brinten til både Danmark og udlandet langt billigere, og det er i anlægsomkostningerne, at de 20-30 mia. kr. kan findes.
Det er samlet set langt billigere at producere grøn brint på energiøen, 100 km ude i Nordsøen, og transportere brinten i rørledninger end at transportere strøm via el-transmissionskabler. Konverteringen til brint direkte på energiøen og meget tæt på, hvor den grønne strøm produceres fra, minimerer tab og vil give en mere optimal udnyttelse af energisystemet.
I Belgien er man allerede i gang med at etablere en energiø uden for landets kyst, der står til at være klar i starten af 2024.
Den belgiske energiø skal levere 3,5 GW strøm ind til fastlandet, og selvom Belgiens energiø-case i store træk ligner den danske case, er der flere grunde, der peger mod en anden retning for den danske energiø.
Den belgiske energiø skal nemlig udelukkende transportere el, og det skyldes, at andelen af vedvarende energi i Belgien er langt lavere end i Danmark.
”I Danmark har vi faktisk en eksportcase for brint, som Belgien ikke har. De skal først have en masse strøm ind, før de kommer op på den andel vedvarende energi, som vi har,” siger Jan Behrendt Ibsø.
Forarbejdet med den belgiske energiø startede efter, at Danmark igangsatte arbejdet med sine to energiøer i Nordsøen og Bornholm, men alligevel ender de med at blive først færdige, som det står nu.
Her er der ting at tage ved lære fra dansk side ifølge Lars Hedemann.
”Udmeldingen om en Belgisk energiø kom i 2021, og de har faktisk formået at gennemføre et udbud af en energiø på 3,5 gigawatt. Så i forhold til processen, må man sige, at den har været meget mere effektiv i Belgien. Og hastighed er afgørende. Både i forhold til den grønne omstilling – men også i forhold til Danmarks mulige rolle som fremtidig eksportør af grøn brint,” siger han.
Denne artikel blev bragt i ENERGIWATCH den 18. juli 2023.
Jan Behrendt Ibsø
Group Senior Market Director
Energy International Management, Denmark
Tel:
+45 41 76 05 47
jbis@cowi.com