Efter at have arbejdet i udlandet i seks år vender den unge ingeniør Christian Ostenfeld tilbage til sin hjemby København i 1930. Den 29-årige mand, som var fuld af kreativitet, etablerede sin virksomhed i en lille lejlighed på det berygtede Vesterbro i København og kastede sig straks over arbejdet. 

Blot et stenkast fra kontoret, blev Ostenfelds første større opgave en omfattende renovering af det nedslidte Scala-teater.

Ovenfor: Dette er et billede af det oprindelige National-Scala, Skandinaviens største forlystelsessted på det tidspunkt.

National-Scala, 1931

Ostenfeld skulle arbejde hurtigt, da der var en kort tidsfrist. Han indførte fabriksfærdige stålkonstruktioner, som gjorde det muligt for entreprenørerne at holde tempoet oppe, på trods af den kolde danske vinter. Et år senere, i 1931, fandt den officielle indvielse af National-Scala sted med 2.000 festklædte gæster.

Ostenfeld var en umiddelbar succes – og han var fast besluttet på ikke at hvile på laurbærrene.

Ovenfor: Ostenfeld projekterede den 150 m lange Aggersundbro over Limfjorden. Broen blev indviet i 1942, som den første store danske bro, der var designet af et privat rådgivende ingeniørfirma.

Ostenfeld projekterede sidenhen nogle af Danmarks mest ikoniske bygninger i 1930’erne, bl.a. Aggersundbroen i Nordjylland (1938) og K.B. Hallen i København (1937). 

K.B. Hallen, 1937

Da den blev indviet i 1938, var den Europas største private sportskompleks med plads til 5.000 tilskuere. Men det var rock 'n' roll, der satte K.B. Hallen på landkortet: i 1964 var stedet vært for den første og eneste koncert i Danmark med The Beatles. The Rolling Stones, B.B. King, Jimi Hendrix og Miles Davis har også spillet der. 

Gentofte badmintonhal

Gentofte Badminton Klub, en sportsklub i en af Københavns nordlige forstæder, flyttede i 1936 ind i den nuværende badmintonhal i. Christen Ostenfelds unge ingeniørfirma designede projektet – og Ostenfeld slog selv vejen forbi for at fejre indvielsen af bygningen.

Efter krigen

I 1946 fik Wriborg W. Jønson partner, og virksomheden – som nu havde 25 medarbejdere – ændret sit navn til "Chr. Ostenfeld & W. Jønson, Rådgivende Ingeniører" (kort benævnt Ostenfeld & Jønson). 

Ostenfeld havde lige designet en cylinderformet beholder til væsker og granulat ved anvendelse af forspændt beton. Dette er det første eksempel på det, der senere skulle blive den verdensberømte "Ostenfeld-siloen".

Ostenfeld-siloen

Ostenfeld-siloen adskiller sig fra andre siloer. På trods af siloens enorme dimensioner var væggene kun 25 cm tykke, hvilket gjorde den væsentligt billigere at bygge. De forspændte vægge kunne stadig modstå trykket indefra og samtidig opretholde forseglingen.

Opgangstider - 50’erne og 60’erne

Ovenfor: Hængebroen ved Uittamo i Finland var i 1960 et vigtigt teknisk gennembrud for Ostenfeld & Jønson.

Forspændt beton viste sig at være nyttigt til andet end bare siloer. Den dynamiske duo Ostenfeld & Jønson og deres nu 50 medarbejdere blev Skandinaviens ubestridt foretrukne rådgivningsvirksomhed inden for byggeri. Med nye kontorer i Paris og Ghana blev virksomheden global og vandt nye kontrakter over hele verden. Ostenfeld & Jønson projekterede tunneler, sporvognsremiser, bomuldsspinderier, betontanke til kogende vand til tøjvask, renseanlæg og utallige svømmehaller og broer.

Ovenfor: Lillebæltsbroen er en hængebro med seks baner og en hovedspændvidde på 600 m. Broen, der åbnede i 1970, forbinder Fyn og Jylland.

Den Ny Lillebæltsbro

I 1960 markerede to hængebroer ved Uittamo og Pargas i Finland et gennembrud for virksomhedens brobygningsdivision. Disse broer dannede baggrund for projekteringen af en ny motorvejsbro over Lillebælt i Danmark, den Ny Lillebæltsbro.

Pylonerne er 121 m over havoverfladen. De to nedgravede ankerblokke, der hver vejer 70.000 tons, og deres vingeformede bundplader, kan modstå en kraft på 17.000 tons fra hovedkablerne.

COWI leverede skitseprojekteringen, undersøgelser på stedet, udbudsmaterialet, detailprojektering, administration og tilsyn. Hvis du vil høre en ”old school”, jazzy og meget detaljeret 'podcast' om broen, kan du lytte til eller downloade lydsporet til filmen The Motorway over the Little Belt from 1970.

Global ingeniørvirksomhed - 70’erne til årtusindskiftet

Ovenfor: Udsigt over Kuryanovo-renseanlægget i Moskva, som COWI designede fra 1992.

Chr. Ostenfeld & W. Jønson blev til COWIconsult, da Christen Ostenfeld udtrådte i 1972. 

I 1979 havde virksomheden mere end 800 medarbejdere og genererede en tredjedel af omsætningen i udlandet. COWI bevægede sig ind på nye markeder og vandt store opgaver i Afrika, Mellemøsten og senere i den tidligere sovjetblok. 

Da jerntæppet faldt, oprettede virksomheden kontorer i Moskva, Letland, Ungarn og Litauen.
Den samarbejdede med Verdensbanken og FNs Udviklingsprogram på projekter i udviklingslandene. COWI projekterede også flere store projekter som f.eks. Storebæltsbroen (1998) og Københavns Metro (1994).

KØBENHAVNS METRO, 1994 - 2002

I 2016 transporterede Københavns førerløse metro 62 millioner passagerer.

Metroen blev kåret til verdens bedste metro, og COWI var ansvarlig for den overordnede koordinering af projekteringen af det 21 km lange netværk og de 22 stationer. Dette arbejde omfattede tilsyn med arbejdet i tunneler, på stationer og i nødskakte samt procedurer for at mindske risikoen for skade på nabobygninger.

Den nye M3- og M4-Cityring, herunder 17 nye stationer, vil efter planen åbne i 2019. Læs mere om Københavns Metro. 

 

Fra årtusindskiftet til i dag

I 2002 købte COWI de to store skandinaviske rådgivningsvirksomheder Kampsax og Interconsult. Med disse opkøb fordoblede COWI antallet af medarbejdere og blev således en af de førende rådgivningsvirksomheder i Nordeuropa og dele af Central- og Østeuropa.

COWI konsoliderede sin position ved at erhverve Flygfältsbyrån i 2009, hvilket var COWIs største virksomhedsopkøb til dato, samt i 2014 hvor COWI erhvervede sig Storbritanniens førende rådgivende ingeniørvirksomhed inden for tunnel- og undergrundsprojekter, Donaldson Associates Ltd.

Siden årtusindskiftet har COWI projekteret en lang række store projekter, bl.a. Tanzam Highway i Tanzania (2005), London Array (2009) og Doha Metro i Qatar (2013). Hvert år er vi involveret i mere end 14.000 projekter verden over. 

COWI er førende inden for en række specialistområder og er i besiddelse af internationale kompetencer inden for ingeniørkunst, økonomi og miljø. I 2017 gav Engineering News-Record COWI førstepladsen inden for fast affald, en tredjeplads inden for brorådgivning og en fjerdeplads inden for havne- og marinekonstruktioner.

Klik her for at se nogle af vores Løsninger.