21.10.2020
Det er 50 år siden, Kong Frederik 9. som den første kunne køre over den nye Lillebæltsbro. Siden har næsten 700 millioner bilister passeret broen imellem Fyn og Jylland. Broen var Danmarks første hængebro og blevet et vigtigt led i udviklingen af moderne infrastruktur i Danmark og i designet af moderne hængebroer.
I årene efter Anden Verdenskrig skete der en kraftig vækst i biltrafikken. Med afsæt i et politisk ønske om at skabe vækst i hele Danmark, iværksatte Staten et omfattende byggeri af motorveje og broer over hele landet. Det første store skridt var at forbinde øerne med fastlandet via en bro mellem Fyn og Jylland - en vision om et forbundet Danmark, som allerede var blevet præsenteret i 1937.
COWI havde gennem flere år studeret moderne hængebroteknik og blev i 1959 bedt om at udføre et skitseprojekt og forundersøgelser for Vejdirektoratet, som ønskede en hængebro. Mange af de tekniske løsninger fra Lillebæltsbroen blev senere videreført i Storebæltsbroen, og har sat COWIs brobygning på det internationale landkort.
For Jens Sandager, Senior markedschef for skandinaviske broer i COWI, markerer jubilæumsdagen en milepæl i COWIs historie:
”Det gør mig naturligvis glad og stolt, at vi i COWI har været med til at udvikle så markant et vartegn – der samtidig var et vigtigt skridt på vejen i forhold til at skabe en bedre sammenhængskraft i Danmark. Der er heller ingen tvivl om, at broen har været afgørende for udviklingen af COWIs brokompetencer, som gennem årene har givet os international gennemslagskraft,” siger han.
Den nye Lillebæltsbro har også været afgørende vækstmotor for hele det syd-østjyske område mellem Kolding, Fredericia og Vejle, kaldet Trekantområdet. Broens færdiggørelse i 1970 faldt sammen med en stor strukturreform af de danske kommuner og amter, og etableringen af nye store kommuner betød nye muligheder for at erhvervsudvikle langs de nye infrastrukturårer.
I 2020 anslås det, at mere end 80.000 biler dagligt krydser broen og at 25.000 bilister pendler frem og tilbage for at gå på arbejde i områdets virksomheder.
Ifølge Morten Rettig, direktør for organisationen Trekantområdet, ville området næppe være det vækstcenter, man kender i dag, hvis det ikke var for broen.
"Lillebæltsbroen har en enorm betydning for mobiliteten. Uden broen kan jeg ikke se, hvordan vi skulle kunne få den arbejdskraft, som betyder vi har Danmarks næststørste BNP pr. indbygger," siger Morten Rettig.
Da broen skulle bygges, blev Vejdirektoratet præsenteret flere løsninger for, hvordan Lillebælt kunne forbindes med en ny motorvejsbro. Men det var COWI's forslag til en moderne hængebro, som Staten endte med at vælge, og den nye Lillebæltsbro ses som et markant udviklingstrin i moderne hængebrosdesign med innovative løsninger og satte nye standarder for senere broer. Blandt de særlige kendetegn er:
Byggeperiode:
1965-1970
Samlet længde:
1700 meter
Frit spænd:
600 meter
Højde på pyloner:
120 meter
Bredde:
33,3 meter
Pris:
265 millioner kroner
Arkitekt:
Orla Mølgaard-Nielsen
Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark
Tel:
+45 2025 7018
skpn@cowi.com