Selvkørende bus er første skridt i retning af en mere intelligent og bæredygtig by

Kristiansand i Norge har vist sig at være et velegnet afprøvningssted for selvkørende køretøjer. Den første selvkørende bus har allerede rullet gennem gaderne, og visionen er, at alle køretøjer vil være førerløse i 2041. COWI har leveret en række af de udvalgte idéer til fremtidens by.

07.04.2017

Selvkørende køretøjer, et bilfrit bycentrum og en af landets største sundhedsklynger med avanceret sundhedsteknologi på universitetet.  

Det er nogle af de visioner for fremtidens by, som COWI har præsenteret for Kristiansand Kommune i Norge.

Visionerne udgør nu en del af byens 25-års byudviklingsplan, og i denne måned blev en af idéerne ført ud i livet, da en selvkørende bus fra Acando for første gang rullede gennem gaderne i Kristiansand.

Idéelt afprøvningssted

En af de andre fordele er, at de selvkørende biler vil opfylde mobilitetsbehovet hos kommunens fremtidige ældrebefolkning og gøre det nemmere for ældre mennesker at gøre aktiv brug i længere tid af alt det, som byen har at byde på, forklarer Tom Erik Carstensen, leder af COWI i Kristiansand.

Han mener, at størrelsen og layoutet af Kristiansand gør byen velegnet som afprøvningssted for selvkørende biler og busser.

”For mindre steder ville det underliggende marked være for begrænset, mens kompleksiteten af de større byer ville være en udfordring,” forklarer han.

Derudover har Kristiansand et teknologibaseret universitet og erhvervsliv, som f.eks. mekatronik på Agder-universitetet (UiA), som kan være med til at udvikle intelligente løsninger til byboerne.

“Kort sagt kan Kristiansand spille en vigtig rolle i udviklingen af det intelligente byområde - ikke kun i Norge men i hele Europa. Byen er velegnet, fordi man på relativt kort tid vil kunne opnå en stor procentdel af selvkørende biler og busser. Denne mulighed skal dog udnyttes både hurtigt og klogt,” siger Tom Erik Carstensen.

Konkurrent til kollektiv trafik?

Når de ikke er i brug, vil de selvkørende biler være parkeret i områder uden for centrum. Herved frigøres der en del plads i den indre by, som kan bruges til cyklister og fodgængere, legepladser, caféer og andre udendørs faciliteter.

Teknologien alene kan dog ikke løse alle fremtidige transport- og planlægningsproblemer i Kristiansand. Eline Fredriksen, civic planner hos COWI, anfører:

“I værste fald kan de selvkørende biler lokke flere mennesker væk fra den eksisterende kollektive trafik til fordel for den førerløse model og således skabe mere trafik og større trafiktæthed. Det er derfor vigtigt, at selvkørende biler og busser fungerer som en forlængelse – og ”enabler” – af kollektiv trafik snarere end en konkurrent,” siger hun.

Visionen er, at førerløse busser vil være udstyret med computere, der er så kraftige, at de kan optimere byruterne og øge fleksibiliteten og andelen af ture foretaget med kollektiv trafik, mens ture ud i landet foregår i biler fra en bildelingstjeneste med en fælles bilpulje, som brugerne abonnerer på.

“Den selvkørende minibus, der kører rund i Kristiansand, er starten på en mere intelligent og bæredygtig by. I fremtiden vil vi stræbe efter at etablere grønne mobilitetssystemer med mobiltelefonen som vores vigtigste transportmiddel,” siger Eline Fredriksen.

FAKTA

Urbanisering, en aldrende befolkning og konsekvenser af klimaforandringer er nogle af de store udfordringer, som Kristiansand i Norge står over for. I januar 2017 bad Kristiansand Kommune COWI om at levere et bidrag til visionerne for fremtidens by, og COWI præsenterede en række idéer på et rådhusmøde i Kristiansand i februar.

Fælles transport, selvkørende biler, bilfrit bycentrum og en sundhedsklynge med en stærk digital infrastruktur er nogle af hovedelementerne i 2041-layoutet for Kristiansand.

PROJEKTOPLYSNINGER

Læs mere (på norsk) her.
 

Kontakt

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018